
Helsingin länsimetroasemilla on otettu käyttöön älykkäitä äänimajakoita, jotka tuovat merkittävän parannuksen erityisesti näkövammaisten matkustajien arkeen. Aiemmin käytössä olleet jatkuvasti ääntä tuottavat opasteet aiheuttivat meluhaittaa ja rajoittivat teknologian käyttöä tiheään asutuilla alueilla. Nyt tilanne on toinen – uusi ratkaisu tarjoaa tarkkaa ja tarpeen mukaan aktivoituvaa ääniopastusta ilman häiriötä muille käyttäjille.
Näkövammaistenliiton esteettömyysasiantuntija Juha Sylberg, kertoo, että uuden teknologian suunnittelussa oli keskeistä tehdä yhteistyötä suoraan näkövammaisten käyttäjien ja heidän järjestöjensä kanssa. Heidän palautteensa ohjasi kehitystyötä alusta asti.
Miten äänimajakat toimivat käytännössä?
Okeenea Navigueo HIFI+ -äänimajakat on asennettu Helsingin ja Espoon väliseen metrolinjaan. Metron asemalaiturille sijoitetaan kaksi äänimajakkaa, kummankin uloskäynnin yhteyteen. Kun näkövammainen henkilö poistuu metrosta, aktivoituvat äänimajakat automaattisesti MyMovEO-sovelluksen tai Okeenea Napin herätteestä. Tällöin kaiuttimista kuuluu esimerkiksi seuraava ohjeistus majakan luokse navigoimista helpottavan äänen jälkeen:
”Olet saapunut [metroaseman nimi] asemalaiturille. Tämän äänimajakan alapuolelta pääset ulos asemalaiturin länsipäästä. Edessäsi on liukuportaat, joiden jälkeen voit seurata taktiililaattoja: käänny vasemmalle päästäksesi bussipysäkille tai jatka suoraan kohti [kadun nimi].”
Matkan varrelle lisätään tämän jälkeen äänimajakoita, jotka ohjaavat käyttäjää vaihe vaiheelta kohti määränpäätä.

Vanhan ja uuden ero – miksi muutos oli tarpeen
Perinteiset äänimajakat olivat yksinkertaisia laitteita, jotka pitivät ääntä vuorokauden ympäri. Tämä aiheutti valituksia erityisesti asuinalueiden läheisyydessä ja johti usein siihen, että majakat poistettiin käytöstä. Lisäksi ne joutuivat usein ilkivallan kohteeksi juuri häiritsevän äänen vuoksi.
Älykkäiden äänimajakoiden ratkaisu perustuu tarpeenmukaiseen aktivointiin. Ääniopastus käynnistyy vain silloin, kun käyttäjä tarvitsee sitä – esimerkiksi kaukosäätimen tai mobiilisovelluksen avulla. Tämä tekee järjestelmästä huomattavasti häiriöttömämmän ja laajemmin soveltuvan kaupunkiympäristöön.
Katso tästä 7 syytä, miksi älykkäät äänimajakat kannattaa ottaa osaksi joukkoliikenneverkostoa
Käyttäjien osallistaminen toi ratkaisevan eron
Sylberg kertoo, että muutos vaati pitkäjänteistä keskustelua ja testejä – erityisesti vanhempien käyttäjien kanssa, jotka suhtautuivat varauksella uuteen teknologiaan. Ratkaisuna järjestettiin käytännön kokeiluja, joissa näkövammaiset matkustajat pääsivät itse testaamaan uutta järjestelmää. Tulokset puhuivat puolestaan: kaikki testikäyttäjät pitivät uutta ratkaisua vanhaa parempana.
Helpottaakseen siirtymistä on säilytetty myös joitain jatkuvasti ääntä tuottavia majakoita niille käyttäjille, joille uusi järjestelmä on vielä vieras. Tämä rinnakkaisuus mahdollistaa sujuvan siirtymän kohti älykkäämpää ja käyttäjälähtöisempää ratkaisua.

Suomalainen esimerkki globaalille saavutettavuudelle
Helsingin länsimetro on nyt erinomainen esimerkki siitä, miten teknologia ja käyttäjälähtöinen suunnittelu voivat kulkea käsi kädessä. Äänimajakat eivät vain lisää turvallisuutta ja itsenäisyyttä, vaan tekevät sen tavalla, joka huomioi myös ympäristön muut käyttäjät.