Syksyn 2024 aikana Fimlab otti askeleen kohti yhdenvertaisempaa asiakaspalvelua ottamalla käyttöön Axessiblen esteettömän ilmoittautumisen osassa palvelupisteitään. Tavoitteena oli mahdollistaa näkövammaisille itsenäiset laboratoriokäynnit.
”Saapuessaan laboratorioihimme asiakkaat ilmoittautuvat automaatilla – ja tämän ratkaisun myötä helpotamme näkövammaisten itsenäistä asiointia”, kertoo Fimlabin kehittämispäällikkö Nina Isomäki.
Tämä on samalla Pohjoismaiden ensimmäinen palvelu, joka mahdollistaa täysin esteettömän ilmoittautumisen näkövammaisille – merkittävä askel saavutettavuuden kehittämisessä ja ainutlaatuinen avaus myös kansainvälisesti.

Esteettömyys nousi esiin asiakkaiden kautta
Tarve esteettömyyden huomioivalle ratkaisulle nousi Fimlabissa esille aktiivisen näkövammaisten edustajan ansiosta. Ilmoittautumisautomaatin käyttäminen on sokeille mahdotonta ja heikkonäköisillekin usein hankalaa. Käynti tällaisessa palvelupisteessä vaatii siis joko avustajan tueksi tai turvautumisen ulkopuolisen henkilön apuun.
Äänimajakka tuo itsenäisyyttä – ilman isoa investointia.
Fimlabin palvelupisteillä ei ole sisääntulon läheisyydessä asiakaspalvelutiskiä, joten henkilökunta ei välttämättä huomaa heti näkövammaisen henkilön saapumista. Axessiblen esteetön ilmoittautuminen ratkaisee ongelman välittämällä henkilökunnalle automaattisesti ja langattomasti tiedon avustettavan henkilön saapumisesta, ja samalla myös informoi asiakasta odottamaan henkilökuntaa.
“Palveluperiaate on todella yksinkertainen ja helppo – sekä asiakkaalle että henkilökunnalle. Juuri sellaista mitä toivottiin,” kertoo Fimlabin Pirkanmaan aluejohtaja Anna-Maija Haapala. Kustannustehokkuus ja käyttöönoton helppous olivat avaintekijöitä esteetöntä ratkaisua valittaessa. Axessiblen esteetön ilmoittautuminen mukautuu myös näppärästi mahdollisiin muutoksiin – sen ääniviestit ovat helposti muokattavissa langattoman sovelluksen avulla.
Esteettömyys on osa vastuullisuutta
Esteettömyys ei Fimlabilla rajoitu vain älykkäisiin äänimajakoihin. ”Asiakasneuvontamme auttaa yksilöllisesti ja opastaa tarvittaessa oikeaan paikkaan jo ennen asiointia palvelupisteillä”, kertoo viestintäpäällikkö Nina Andersson. Älykkäiden äänimajakoiden myötä Fimlabin henkilöstön ymmärrys näkövammaisten tarpeista on kasvanut, mikä on vahvistanut kykyä palvella eri asiakasryhmiä entistä tasavertaisemmin.
Fimlabin toimipisteet, joissa äänimajakka ohjaa näkövammaisia näytteenoton asiakkaita:
Pirkanmaa
• Fimlab Akaa, Torkontie 2 (Akaan Hyvinvointikeskus), 37800 Akaa
• Fimlab Hervanta, Insinöörinkatu 38, 33720 Tampere
• Fimlab Kuninkaankulma, Kuninkaankatu 14–16, 33210 Tampere
• Fimlab Linnainmaa, Mäentakusenkatu 1 (Citymarketin tiloissa), 33580 Tampere
• Fimlab Tesoma, Tesomankatu 4 B (Kauppakeskus Westeri,1. kerros), 33310 Tampere
• Fimlab Valkeakoski, Valkeakosken terveyskeskussairaala (käynti T-ovesta),
Ulvajankatu 20, 37600 Valkeakoski
Keski-Suomi
• Fimlab Telefoonikuja, Telefoonikuja 5 (katutaso), 40100 Jyväskylä
Kanta-Häme
• Fimlab Hämeenlinnan pääterveysasemao, Viipurintie 1–3, 13100 Hämeenlinna
• Fimlab Turenki, Tapailanpiha 11, B-talo, 14200 Turenki
Pohjanmaa
• Fimlab Vaasanpuistikko, Vaasanpuistikko 19, 65100 Vaasa
Päijät-Häme
• Fimlab Aleksanterinkatu, Aleksanterinkatu 24 a, 15140 Lahti
Yhteenveto
Fimlabin kokemus osoittaa, että esteettömyyteen panostaminen ei välttämättä vaadi raskaita järjestelmämuutoksia – pienillä, harkituilla ratkaisuilla voidaan tehdä merkittävä ero asiakaskokemuksessa. Axessiblen esteetön ilmoittautuminen on käytännöllinen, kustannustehokas ja helposti käyttöönotettava ratkaisu, joka tukee itsenäistä asiointia ja mahdollistaa yhdenvertaisen asiakaskokemuksen.